Home > fietsen, Nederlands, triathlon > Voor het eerst fietsen in de bergen – hoe het volgende keer nog leuker kan worden

Voor het eerst fietsen in de bergen – hoe het volgende keer nog leuker kan worden

Van 12 t/m 19 mei ben ik in Oostenrijk wezen fietsen. Voor mij de eerste keer in de échte bergen en in deze blog wat lessen die ik geleerd heb zodat ik een volgende vakantie nog meer lol heb.

Het uitzoeken van je vakantie

Het is natuurlijk heel stoer om direct de Alpen in te gaan en daar de steilste klimmen te pakken. Wees verstandig en ga naar een wat ‘laffer’ gebied. Ik ben 25km ten oosten van Salzburg geweest waar de bergen tussen de 500 en 1200m waren. Hier kun je met wat minder bergervaring echt je ei wel kwijt.
Als het lukt is het ook wel erg fijn als je hotel rekening houdt met fietsers. Ik het hotel waar ik zat was het helemaal chique, een afgesloten ruimte (met camerabewaking) voor je fiets en iemand die ‘s ochtends met kleine probleempjes kon helpen. Verder waren er dingen als binnenbanden te koop en was er op loopafstand een fietsenwinkel.

De eerste dag

Ga de eerste dag niet meteen de steilste heuvel op. Als er ‘schwierig’ bij een route staat dan is hij dat ook. Ik heb deze fout wel gemaakt. De hoteleigenaar (zelf triathleet) keek me verbaasd aan toen ik zei dat ik de Gaisberg had beklommen. ‘Op je eerste dag?’ kreeg ik als antwoord en dat was inderdaad een goede reactie. Doe het iets rustiger aan om je benen te sparen en op je laatste dag kan je altijd die moeilijke klim nog doen.

Gereedschap en herstelmiddelen

Natuurlijk kun je niet je hele gereedschapsset meenemen, maar met je setje uit je zadeltas ga je het ook niet redden. Een tangetje (om te knippen en buigen) en tie-wraps waren handig geweest, ik had de mazzel dat het hotel dat had. Verder natuurlijk wat extra binnenbanden, je maakt flink wat extra kilometers en moet maar hopen dat je in de buurt binnenbanden kunt krijgen.

Fietscomputer instellen en jezelf orienteren op wat er te doen is in de omgeving.

Zorg van te voren dat je weet hoe je je fietscomputer instelt. In Nederland zijn hoogtemeters niet bijster boeiend, maar in de bergen een welkome extra statistiek. Als je je bijvoorbeeld afvraagt waarom het trappen zo zwaar gaat dan kan het oplopen van de hoogtemeters een goede motivator zijn.
Fietsroutes uploaden en wat handige waypoints in de omgeving instellen is ook erg fijn.
Kijk van te voren of de lokale VVV leuke dingen heeft. Het gebied waar ik zat was helemaal ingericht op fietsers en voordat ik op vakantie ging had ik al een mooie fietskaart thuisgestuurd gekregen.


Tijdens mij vakantie ontdekte ik Strava (www.strava.com), hiermee kan je populaire klimmetjes in de buurt ontdekken en tegen locals rijden. Het gebied waar ik zat was nog niet heel veel gereden, maar ondertussen heeft een Oostenrijker al 2 van mijn zuur verdiende ‘King of the Mountain’-prijzen afgepakt.

Kleding

In Nederland kan ik prima fietsen met mijn hardloopoutfit. In Oostenrijk is dat wel even anders, bergaf ging ik 60km/h (nog niet eens extreem hard) en daar kreeg ik het al ijskoud van. Mijn niet-ademende regenjack hielp daar goed tegen, alleen bergop ging je daarin kapot van de hitte. Gelukkig zat hier een vrij goede wielrenzaak waar ik een goed ademende windjack kon kopen, wat echt heerlijk was en uiteindelijk ook goed met hardlopen te gebruiken is!
Verder ben ik erg vaak bezig geweest met dingen aan en uittrekken, iets waar je denk ik niet onderuit komt. Bergop met zon krijg je het gewoon bloedheet en in de schaduw bergaf kan het ijzig koud zijn.
Verder is het verstandig om extra kleding mee te nemen, ook al ziet het weer er goed uit. Ik was op een gegeven moment erg blij dat ik mijn arm- en beenstukken meegenomen had en hoorde van een Duits stel dat het weer in de bergen erg snel kan omslaan en hoeveel extra weegt het nou allemaal?
Een goede rugtas is erg fijn. Ik heb een ‘Trans Alpine 30’ van Deuter met een waterzak van 1 liter erin en daar was ik erg blij mee. Allerlei handige gadgets voor fietser, aan alle kanten goed strak te krijgen en toch nog ventileren op je rug.
In de bergen trek je wat meer aan je pedalen en daarom zijn goede fietsschoenen belangrijker dan in Nederland. Voor mij in ieder geval een moment om naar andere scheonen te kijken, al was het alleen maar dat 3 keer klittenband en geen flapje aan de achterkant voor een elastiekje eigenlijk not done is bij een du/triatlon.

Versnellingen

Toen mijn achtercassette aan vervanging toe was heb ik lang lopen twijfelen en ben uiteindeljk voor een 12-23 gegaan. Echt heerlijk in Nederland, maar drama in de bergen. Ik ben echt met een trapfrequentie van onder de 60 de berg op gegaan en dat is geen pretje. Voor de bergen is groter zeker aan te raden. Ik had nog het geluk dat ik voor een triple heb, anders was het waarschijnlijk helemaal drama geworden.
Verder is het derde blad voor vrij groot en in de hoogste versnelling met een frequentie van 100 trappen zou een snelheid van 50 km/h opleveren. Nou lukt 120 me ook nog wel, dat zou 59 zijn. Niet echt supernuttig en erg vaak zal je dit ook niet doen. Denk dus goed na wat je meeneemt in bergen.
Daarnaast ging schakelen dat laatste dagen wat minder soepel en toen ik thuiskwam heb ik voor en achter flink wat mogen bijstellen. Zorg er dus voor dat de boel goed afgesteld is en nog schoner gehouden wordt dan in Nederland!

Remmen en bochten

Bij een helling van 12+% en snelheden van 60km/h zijn goede remmen vrij belangrijk. Ik heb hele goedkope remblokjes omdat dure met niet echt nuttig leken. Nou hoop ik dat duurdere blokjes wat beter remmen, want voor mijn gevoel zag ik die goedkope dingen wegslijten en niet eens zo supergoed remmen.
Vertrouwen hebben in je fiets in de bochten is erg fijn op hoge snelheid. Dit is in Nederland alvast goed te oefenen, scherpe bochten genoeg en hier stort je niet de afgrond in.

Conclusie

In de bergen fietsen is ontzettend leuk en met geen bergervaring goed te doen. Zorg voor een goede voorbereiding en dan kan er eigenlijk weinig misgaan.
Uiteindelijk is de conclusie een opmerking die ik afgelopen dinsdag bij de looptraining te horen kreeg: “oh, het lag natuurlijk aan je materiaal”. Inderdaad, als ik wat meer getraind had was ik ook sneller de berg opgekomen. Dus pak gewoon de Amerongse berg met een trapfrequentie tussen de 60 en 80, dan kan je vast voelen wat er gaat komen.

Uiteraard hoor ik graag andere tips zodat het volgende keer nog leuker is!

Categories: fietsen, Nederlands, triathlon
  1. 27 May 2013 at 14:47

    Leuk om te lezen, heerlijk dit soort verslagen !

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

